Att jobba på Säfsen Resort

Fick en jätterolig kommentar av en tjej som ska på intervju här på Säfsen. Hon ville veta mer om hur det är att jobba på Säfsen Resort. Nu vet jag inte vilken avdelning hon sökt till och jag själv har ju bara erfarenhet av liften och restaurangen.

Liften blev i vintras det bästa jag visste. Första månaden var pest. Jag var trött varje morgon, det var iskallt och jag kände ingen medan alla andra kände varandra. Jag var totalt livrädd för att prata i kom-radion. Det var precis som när man skulle till skolan, det tog verkligen i att gå upp på morgonen. Med tiden lärde jag känna alla dessa underbara människor som får en att skratta konstant. Jag lärde mig hur näten skulle sitta, hur systemet fungerade och hur man fixar en brytlina som hoppat ur. Helt plötsligt älskade jag mitt jobb. I dagsläget skulle jag inte kunna tänka mig någonting annat än att stå i liften på vintrarna. Kollegorna är underbara, chefen fantastisk och vädret är skit. För det mesta. Men på våren kommer solen fram, jackorna åker av och ansiktena börjar få färg. Då finns det ingenting bättre i hela världen. 

Det som är bra med att jobba i liften på just Säfsen är att vi roterar hela tiden. Vi står aldrig längre än en halvtimma vid samma lift och efter varje varv går vi ifrån liften en timma. Det innebär en hel del snöskottning men också en chans att värma sig. En annan positiv sak är att det är hyfsat enkelt att byta pass med varandra om man vill vara ledig någon dag som man egentligen jobbar. Det är alltid någon som kan tänka sig att jobba just den dagen och är det inte det så brukar Tomas kunna lösa det. Vi börjar 8, 9, 9.30 eller 10 beroende på vilket pass man har just den dagen. Och i vilken lift man börjar i lottas fram. Själv gled jag på en räkmacka hela Februari och kommer väl få skitpassen hela vintern nu. När vintersäsongen drar igång vet jag faktiskt inte men det brukar vara runt Lucia och innan dess finns det mycket att göra.

Jag hoppas att jag svarat på de flesta av dina frågor nu, är det något mer du undrar så är det bara att höra av sig så ska jag göra så gott jag kan med att ge dig ett svar.


Kommentarer
Postat av: Shandra

Tack så jätte mycket för att du tog dig tid att svara! Det är alltid roligare att höra från personer som verkligen jobbar där hur det är än hur de presenterar sig på hemsidan. Hursomhelst så kommer jag ner för intervju den 20 sept, jag har sökt till skiduthyrningen för att det är de jag kan :) Det hade varit roligt att ha lite kontakt! Jag känner inte en enda som jobbar där för tillfället.

Ha de finast!! :)

2011-09-09 @ 21:26:51
Postat av: pappa o putte

puss och kram

bra skrivet tycker jag.

2011-09-10 @ 12:24:48
Postat av: josefin trogen

Hej!
Jag funderar på att söka till säfsen till vintern och undrar om du skulle kunna berätta ännu mer. Tänker lite på hur mkt man jobbar, vad lönen är, hur man bor, vad man gör på fritiden (är de mkt party som andra resorter eller hur ser de ut, jag tkr om att festa men skulle ändå vilja ha en lite lugnare vinter med mer tex skidor, träning, mys o sådär än bara party och bakfylla varje dag ;))? Hur ser de ut kring jul, måste man va i säfsen då med eller kan man va ledig/börja senare? jag funderar på restaurang (har tidigare erfarenhet) eller skidskola men jag är egentligen öppen för alla förslag, vad skulle du rekommendera, och ännu mer - inte rekommendera? :) du får hemskt gärna svara i ett mail så jag ser svaret direkt, [email protected] är adressen. tack på förhand!

2013-08-06 @ 01:30:29
URL: http://livetenligtjosefin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback